Mobilný telefón sa v priebehu jednej generácie pretransformoval z exkluzívnej komodity na nástroj pre každodenné používanie. A práve jeho každodennosť a obyčajnosť spôsobuje problémy. Nástroj, ktorý primárne slúžil na diaľkovú komunikáciu, totiž zároveň vytvára bariéry pri osobnom kontakte.
Tento bariérový efekt sa s pribúdaním jeho funkcií a integráciou do nových oblastí života len zhoršuje. Potreba byť neustále online a kdekoľvek dostupný, postupne nadraďuje mobilnú komunikáciu nad osobný kontakt.
O tom, že mobilný telefón väčšina ľudí potrebuje, niet pochýb. Spôsob, akým ho ľudia používajú sa však vymkol spod kontroly. Je potrebné si uvedomiť, že problém nespočíva v samotnom telefóne, ale v nedostatku rešpektu voči ostatným pri jeho používaní.
Ako používať smartfón s ohľadom na okolie?
1. Ak sme v spoločnosti, mali by sme zvoliť tichý režim namiesto vibrovania. Vibrujúci smartfón je rovnako rušivý ako vyzváňajúci.
2. Telefón by sme nikdy nemali položiť na stôl, a to ani displejom otočeným k stolu.
3. V situácii, v ktorej musíme smartfón predsa len použiť, by sme mali svojmu spoločníkovi vysvetliť prečo. Použitie smartfónu bez akéhokoľvek komentára je prejavom nedostatočnej úcty.
4. Počas žiadnej spoločnej aktivity, ako napríklad pri prechádzke, počas rozhovoru, či spoločného pitia kávy, by sme nemali posielať SMS a ani iné správy.
5. Ak si pozeráme fotky v cudzom telefóne, predtým, ako prejdeme na ďalšiu, by sme sa mali spýtať, či môžeme v galérii listovať. Je totiž absolútne neslušné prezerať si všetky fotky v smartfóne niekoho iného.
6. Nedokumentujme všetko navôkol. Jednak to znižuje pôžitok z prežívania daného momentu a pri hľadaní dokonalého filtra pre západ slnka, môžeme premeškať aj samotný západ.
7. Pri publikovaní fotky, na ktorej je aj niekto iný, by sme sa mali vopred spýtať, či môžeme fotku zverejniť. To isté platí pri označovaní osoby na sociálnych sieťach alebo zmienke s hashtagom.
8. Ak v spoločnosti predsa len telefonujeme, mali by sme sa vzdialiť na niekoľko metrov a aj stíšiť hlas.
9. Ak už v spoločnosti predsa len SMS-kujeme alebo chatujeme, mali by sme mať vypnutý zvuk klávesnice.
Americké výskumné centrum Pew Research Center publikovalo výsledky výskumu, v ktorom zisťovalo názor ľudí na etiketu používania mobilných telefónov. V rámci výskumu sa ukázalo, že:
- - 89 % opýtaných použilo svoj mobilný telefón aj počas poslednej spoločenskej udalosti, ktorej sa zúčastnili,
- - 90 % majiteľov má pri sebe svoj telefón takmer vždy,
- - 31 % ľudí svoj mobil nikdy nevypína a 45 % len zriedkavo.
Ako vníma naše okolie „smartfónovú“ etiketu? Používanie mobilu počas
- - kráčania po ulici: 77 % opýtaných tvrdí, že je to v poriadku, 23 % tvrdí, že nie je,
- - v mestskej doprave: 75 % tvrdí, že je to v poriadku, 25 % tvrdí, že nie je,
- - počas čakania v rade: 74 % tvrdí, že je to v poriadku, 26 % tvrdí, že nie je,
- - v reštaurácii: 38 % tvrdí, že je to v poriadku, 62 % tvrdí, že nie, je
- - počas rodinnej večere: 12 % tvrdí, že je to v poriadku, 88 % tvrdí, že nie je,
- - počas stretnutia: 5 % tvrdí, že je to v poriadku, 95 % tvrdí, že nie je,
- - v kine alebo na mieste, kde väčšina ľudí rešpektuje ticho: 5 % tvrdí, že je to v poriadku, 95 % tvrdí, že nie je,
- - v kostole: 4 % tvrdia, že je to v poriadku, 96 % tvrdí, že nie.
Vnímanie situácie, v ktorej je spoločensky prípustné mobil používať, sa líšilo aj naprieč vekovými kategóriami opýtaných. Ľudia vo veku od 18 do 29 rokov sú viac „tolerantní“ a myslia si, že používanie mobilu na verejnosti je spoločensky prípustné.
Čo je teda súčasnou spoločnosťou akceptované a čo nie?
V rámci súčasnej etikety | V rozpore s etiketou |
Používanie mobilu na vonkajšom verejnom priestranstve. | Používanie mobilu počas stretnutia, v kine alebo kostole. |
Odoslanie správy v prítomnosti rodiny a priateľov, ak je dôležitá a rýchlo napísaná. | Používanie mobilu v reštaurácii alebo počas stolovania s rodinou. |
Fotenie alebo natáčanie videa bez ohľadu na to, kde sa nachádzame. | Používanie mobilu ako štítu pred osobným kontaktom s inými ľuďmi. |
Zdvihnutie prichádzajúceho hovoru v prítomnosti ďalšej osoby. | Bezcieľne sledovanie notifikácií v spoločnosti ďalšej osoby. |
Používanie mobilu pred rodinou a priateľmi na zistenie potrebných alebo relevantných informácií. |
Spôsob, akým používame mobilný telefón, dokáže navyše napovedať o našich osobnostných vlastnostiach. Štúdia švajčiarskeho výskumného inštitútu Idiap Research Institute zistila, že používatelia, ktorí počas väčšiny dňa používajú telefón na telefonovanie, sú extrovertní. Používatelia, ktorí mobil používajú vo väčšej miere na kontrolu emailov, naopak patria do kategórie zodpovedných ľudí so zmyslom pre organizovanosť. Ďalšia štúdia skúmala zvyky pri používaní mobilných technológií a ich súvislosť so správaním ľudí. Výsledky preukázali, že čím častejšie na mobile kontrolujeme notifikácie, tým sme impulzívnejší a menej trpezlivý v každodennom živote.
Je mobil na verejnosti vidlička 21. storočia?
Slušné spôsoby správania v spoločnosti sa v reakcii na nové technológie a vynálezy menia. Stačí sa pozrieť na príklad vidličky, ktorá bola v 11. storočí predstavená v Európe. Kultivovaná spoločnosť vidličku považovala za škandalózny prejav grobianstva. Slušnosť stolovania pripúšťala výhradne jedenie holými rukami zo spoločného podnosu ako prejav rovnosti a rešpektu. S pribúdaním času spoločnosť vidličku prijala a vytvorila tak priestor diametrálne odlišnej kultúre stolovania. Etiketa sa s vývojom spoločnosti mení. S najväčšou pravdepodobnosťou sa na našom dnešnom používaní smartfónov budú naši budúci kybernetickí potomkovia veľmi dobre zabávať.