V známej bájke sa pretekajú zajac a korytnačka. Podľa očakávania, zajac rýchlo získa výrazný náskok. Arogantne sa preto rozhodne, že si ešte na trati chvíľu pospí. No keď sa prebudí, s prekvapením zistí, že korytnačka je už v cieli. Vytrvalosť, húževnatosť a rozvaha sú aj piliermi úspechu firmy Huawei, ktorú jej zakladateľ Ren Zhengfei prirovnal práve ku korytnačke z Ezopovho príbehu.
Keď, dnes už giganta, v roku 1987 ešte len rozbiehal, bol jedným z mnohých, čo chceli využiť obdobie hospodárskych reforiem a otvárania sa Číny trhovej ekonomike. To prinieslo vznik špeciálnych ekonomických zón a jednu z nich, v meste Shenzen na hranici s Hong Kongom, si pre svoj podnik vybral aj Ren. Keďže bol technicky zameraný, rozhodol sa, i napriek veku 44 rokov a počiatočnej investícii len 5000 dolárov, podstúpiť riziko v silne konkurenčnom odvetví telekomunikácií.
Prvé roky sa firma zaoberala importom telefonických spínačov vyrábaných v Hong Kongu. Ren si však uvedomoval, že na to, aby obstál v dlhodobejšom horizonte, to nestačí. Slovo Huawei má pôvod v čínskom znaku pre kvet (pripomína ho i logo) a celé ho možno voľne preložiť ako „veľkolepý rozkvet“. A na ten je potrebné viac, než len sprostredkovaný predaj.
Kvôli obavám, že zahraničné značky sa zdráhali transferovať na čínskych partnerov najmodernejšie patenty a výrobné postupy, sa v Huawei rozhodli pre cestu takzvaného reverzného inžinierstva. Už od počiatku sa zamerali na výskum a vývoj vlastných produktov a v roku 1990 v tejto oblasti zamestnávali už 600 ľudí.
Úspech na seba nenechal dlho čakať a ich výkonný programovateľný telefónny spínač čoskoro zaplavil Čínu. Nasledoval kontrakt s čínskou armádou a do karát im zahrala aj vládou čerstvo zavedená ochrana vnútorného telekomunikačného trhu.
Na prelome tisícročia začala spoločnosť expandovať na medzinárodné trhy, ale predovšetkým rozšírila svoju ponuku o GSM produkty. Rast pokračoval vďaka spoločným investičným projektom a partnerstvám s etablovanými velikánmi ako Siemens, Motorola, Symantec a s mnohými ďalšími.
Súčasnosť pre Huawei znamená 180 000 zamestnancov, suverénne svetové prvenstvo medzi spoločnosťami vyrábajúcimi telekomunikačné zariadenia, ale napríklad aj vedúcu pozíciu v oblasti implementácie 5G sietí. A okrem spínačov dnes z jej výrobných liniek vychádzajú LTE terminály, modemy, routre, či smartfóny.
Huawei P20 Pro
Ukážkovým príkladom, zosobňujúcim princípy obchodnej stratégie firmy, je smartfón P20 Pro. Ten je výkonným a ergonomickým modelom najvyššej triedy, konkurujúcim produktom Samsung i Apple. Okrem výnimočných technických špecifikácií ako sú 126 GB pamäť, 6 GB RAM a 4000 mAh batéria, láka aj podmanivým dizajnom, mimoriadnou robustnosťou, či nadštandardnou odolnosťou voči prachu a vode.
P20 Pro umožňuje užívateľovi identifikáciu rozpoznaním tváre pomocou čelnej, “selfie“ kamery (24 megapixelov) i zosnímaním odtlačku prsta, ktorého senzor sa v Huawei rozhodli takisto ponechať na prednej strane zariadenia. Dizajnu to, prekvapivo, vôbec neuberá na kráse. A čo ju ešte väčšmi zvýrazňuje, je elegantné riešenie nepopulárneho výrezu z hornej časti displeja, nutného pre umiestnenie kamerovej optiky a blesku. P20 Pro ponúka možnosť výrez zamaskovať farebným splynutím s pozadím úzkeho horizontálneho pásu displeja po oboch stranách.
Hlavnými odlišovacími prvkami tohto technologického skvostu sú však trojitý fotoaparát a softvér na spracovanie digitálnych snímok, s charakteristikami umelej inteligencie. Tri kamery umiestnené pod sebou na zadnej časti telefónu sú výsledkom spoločného úsilia Huawei a firmy Leica. Ambíciou bolo posunúť hranicu kreatívnej, inteligentnej smartfónovej fotografie, a podľa doterajšej odozvy sa ju tvorcom aj podarilo naplniť.
Hlavný aparát sa nachádza v strede, má rozlíšenie 40 megapixelov a okrem fotografií sníma aj video v 4K kvalite a v super-spomalenom pohybe. Dopĺňa ho 8 megapixelový senzor prispôsobený na fotenie portrétov a zlepšujúci vlastnosti zoomu, ktorý ocenia i fanúšikovia rozostrenia (bokeh). Tretím fotoaparátom je 20 megapixelový monochromatický snímač, vhodný na čierno-biele fotky i na fotenie v prostredí so slabým svetlom.
Umelá inteligencia spracováva a vyhodnocuje nielen obraz, ale aj viacero sprievodných dát. Napríklad kontúry tváre pri portréte, teplotu farieb zo špeciálneho senzora, alebo údaje potrebné pre dokonalú stabilizáciu obrazu. Vyniká tiež schopnosťou identifikovať typológiu fotografovaného objektu, či prostredia. Rozozná kvet, psa i mačku, západ slnka, tlačený text, aj vodopád (dohromady 19 kategórií). Podľa toho potom navrhne najvhodnejšie nastavenia pre snímku.
Inovácie, unikátne technológie, spolupráca so silným, etablovaným partnerom a vôľa preniknúť medzi elitu – P20 Pro predstavuje hodnoty, ktoré vystihujú Huawei už po viac než tri desaťročia.
Dôraz na vývoj však nie je jedinou výraznou charakteristikou tohto kolosálneho čínskeho koncernu. Do popredia vystupuje aj jeho spôsob riadenia a fungovania.
Vo vedúcej pozícii výkonného riaditeľa sa v Huawei pravidelne, každých 6 mesiacov, striedajú traja členovia predstavenstva. Sám Ren pritom zastáva stálu funkciu dozorujúceho riaditeľa a mentora. Cieľom tejto netradičnej formy manažmentu je zabezpečenie kontinuity vedenia v prípade náhleho odchodu Rena a zmiernenie pracovnej záťaže riaditeľov.
Spoločnosť tiež v neobvykle vysokej miere vlastnia zamestnancami a formálne sa označujú ako družstvo. Takmer 64 % z nich participuje na programe zamestnaneckých výhod, v ktorom odbory držia a prerozdeľujú až 98,6 % akcií firmy (1,4 % vlastní Ren). Nejedná sa ale o voľne obchodovateľné akcie, ich držitelia dostávajú len dividendy a po ukončení pracovného pomeru akcie pripadnú naspäť firme. Huawei akoby sa týmto spôsobom snažila naplniť jeden z reformných ideálov, ktorý pomohol jej zrodu – typicky čínsku „socialistickú trhovú ekonomiku“.
Jej čínsky pôvod, ako aj Renova história dlhoročného armádneho inžiniera, boli však za 30 rokov existencie Huawei aj príčinami množstva výziev, ktorým musela čeliť. Oba fakty dlhodobo vyvolávajú obavy zo špionáže a majú už viac ako desaťročie negatívny vplyv na reputáciu firmy. Viacero zahraničných, vládnych i súkromných, inštitúcií už zakázalo používanie akýchkoľvek produktov Huawei. Negatívna rétorika eskaluje najmä počas posledných rokov v USA, kde naberá aj politický rozmer. Z nej pre Huawei vyplývajú vážne problémy presadiť sa na americkom trhu.
No i napriek náročným výzvam sa Huawei, s vytrvalosťou bájnej korytnačky, posúva v ústrety novým úspechom. Integrita a firemná kultúra sú založené na silnej ambícii poskytovať spolu s tovarom aj služby a na Renových schopnostiach formulovať víziu a inšpirovať ostatných. Rovnováha a stabilita vo vedení, vôľa ku spolupráci s konkurenciou a akcent na učenie sa od iných zasa vedú k nenásilnej expanzii, vskutku pripomínajúcej pomalé roztváranie pekného kvetu