Rapídne zmeny v spoločnosti spôsobené pandémiou COVID-19 priviedli veľa zamestnávateľov k rozhodnutiu znížiť fyzický kontakt medzi svojimi zamestnancami na minimum. Zatvorenie kancelárií a zavedenie dobrovoľnej, či dokonca povinnej práce z domu sa udialo pomerne rýchlo, často bez príležitosti zamestnancov na prechod na dlhodobú prácu z domu pripraviť.
Aktuálna situácia sa veľmi nemení, s prácou z domu to v mnohých prípadoch vyzerá na dlhšie a nájdu sa i firmy, ktoré už avizovali zmenu pracovného prostredia natrvalo. Ak patríte k tým, pre ktorých je práca z domu novinkou, ťažšie sa prispôsobujte novému životnému štýlu, či len máte pocit, že sa znížila vaša schopnosť koncentrácie alebo poklesol pracovný výkon, nasledujúce tipy vám uľahčia prechod do nového normálu.
1. Vytvorte si denný časový plán
I keď je pravdou, že jednou z výhod home-office je istá časová flexibilita, rovnováha medzi osobným a pracovným životom by mala byť vašou absolútnou prioritou. Presný harmonogram vám umožní nestratiť pojem o čase, lepšie si rozložiť pracovné úlohy a jasne oddeliť pracovnú časť dňa od osobnej. Ak nie ste zvyknutí sledovať čas, nastavte si viacero alarmov - na začiatok pracovnej doby, jej koniec i všetky prestávky. Spočiatku vám pri plánovaní môžu pomôcť aj aplikácie sledujúce čas za vás.
2. Ranná rutina
Podobne ako keď chodíte do práce, určite si sled ranných aktivít, ktoré budete vykonávať predtým, ako začnete pracovať. Aj základné činnosti ako prezlečenie z pyžama, osobná hygiena, či ranná káva vám môžu byť pri mentálnom “prepnutí” do pracovného režimu nápomocné viac, ako len spustenie počítača. Môžete si tiež, hneď po prebudení povedať, že odchádzate do práce, i keď je to len do vedľajšej miestnosti. Skvelou metódou v tomto duchu je obliecť a upraviť sa presne akoby ste išli do práce. Doplnením rannej rutiny o rozcvičku alebo jógu v čase, kedy by ste obyčajne cestovali do práce, sa môžete dokonca dostať do väčšej telesnej a fyzickej pohody.
3. Pevný pracovný priestor
Ľahšiemu navodeniu pocitu, že ste v práci a nie doma pomôže aj stále miesto odkiaľ budete pracovať. Váš pracovný stôl by sa mal nachádzať v miestnosti inej ako spálňa, lebo tú máte podvedome spojenú s odpočinkom. Nie vždy je to možné, ale v ideálnom prípade budete spoza pracovného stola iba pracovať. Preto na ňom udržujte výhradne veci bezprostredne späté s prácou - počítač, dokumenty, “pracovný” hrnček na kávu a podobne.
4. Pravidlá vášho styku s ľuďmi (online i offline)
Oddelenie pracovného od osobného by malo zahŕňať aj komunikáciu s ostatnými členmi domácnosti a vaše aktivity na sociálnych sieťach. Rodine a najmä deťom vysvetlite, že keď ste v práci, nemôžete sa im venovať rovnako ako mimo nej. Toto je často náročnejšie než sa zdá a aj menšie vyrušenie môže znamenať ťažšie znovunadobudnutie koncentrácie v porovnaní s kanceláriou. Širokým oblúkom sa vyhnite aj osobným digitálnym konverzáciám a interakciám na sociálnych sieťach.
To isté platí aj opačným smerom, po skončení pracovnej fázy dňa. Nehovorte si “ešte toto dokončím”, odhláste sa z firemného chatu a nečítajte si ani pracovné emaily.
5. Pracovné prestávky
Prestávky sú dôležité, preto si ich doprajte, či už ich máte oficiálne stanovené zamestnávateľom alebo si ich plánujete sami. Pauzy na obed i počas dňa využívajte v plnej dĺžke. Prospievajú nielen vášmu telu a psychike, ale v konečnom dôsledku aj pracovnej produktivite.
6. Pobyt na čerstvom vzduchu
Pokiaľ to situácia dovoľuje, vyjdite aspoň raz za deň na vzduch. Táto rada vlastne platí bez ohľadu na to, odkiaľ pracujete. Chôdza, prísun kyslíka vo forme sviežeho vzduchu a prirodzeného svetla vás preberú a vyčistia vašu myseľ. Neformálna konverzácia v bezpečnej vzdialenosti je nemenej prospešná.
7. Socializácia s kolegami
Izolácia a samota sú pri práci na diaľku niekedy problémom, aj ak nie ste práve extrovertná povaha. Cielene preto udržujte kontakt s kolegami minimálne prostredníctvom chatu a video hovorov. Snažte sa byť o čosi aktívnejší, ako bývate normálne, ostatní budú na vás viac reagovať a vy nadobudnete pocit, že ste stále súčasťou tímu.
Ak vám zamestnávateľ umožní aj prácu z priestorov firmy, navštívte raz za čas kanceláriu, prípadne zorganizujte stretnutie kolegov niekde vonku. Určite vám všetkým dobre padne.
8. Veľa komunikujte
S absenciou osobných kontaktov sa častejšie strácajú aj podstatné informácie. Významným faktorom úspechu práce z domu sa tak stáva dôraznejšia a opakovaná komunikácia. Aby to, čo považujete za dôležité nezaniklo v šume každodenných viac, či menej banálnych chatových konverzácií, musíte sa v príhodnej chvíli opakovať. Nemajte obavy to skúsiť, s praxou vám to pôjde stále lepšie a tiež sa naučíte komunikovať efektívnejšie a vety formulovať tak, aby u kolegov viac rezonovali.
9. Nepracujte, keď ste chorí
Práca z domu neznamená, že by mal od vás niekto očakávať výkony, ak sa necítite stopercentne fit. A to, že možno máte doma viac kľudu nie je dôvodom namáhať sa, keď ste chorí. Ak sa vám zdá, že vyššia produktivita je predsa len vo vašom záujme, myslite na dlhodobý horizont. Radšej sa najprv vyliečte, z vášho pracovného času vyťažíte oveľa viac, keď ste zdraví.
10. Technické vybavenie vášho home-office
Pochopiteľne, počítač a pripojenie na internet sú pri práci z domu kľúčové. Podľa povahy vašej práce a osobných preferencií si zabezpečte aj ostatné technické komponenty, aby vás v produktívnej práci nič zbytočne nebrzdilo. Slúchadlá s mikrofónom, ak často telefonujete, dva monitory pre programátorov a dátových analytikov, tlačiareň v prípade, že výstupom práce sú dokumenty. Pre pracovné hovory používajte inú linku (telefónne číslo), ako pre súkromné telefonáty.
VPN (Virtual Private Network) pripojenie je nevyhnutnosťou pre bezpečnú komunikáciu so servermi firmy obsahujúcimi citlivé dáta. Ergonomické umiestnenie klávesnice, obrazovky, ako i správna výška stola a kvalitná stolička sú tiež veľmi podstatné pre váš celkový komfort.
11. Tréningy a kurzy
Nenechajte sa obmedziť v kariérnom rozvoji. Ak vám zamestnávateľ neposkytuje online tréningy v rovnakej miere a kvalite ako tomu bolo predtým, požiadajte ho aby to napravil.
Môžete prebrať i viac osobnej iniciatívy a využiť napríkald čas, ktorý ušetríte tým, že nemusíte cestovať do práce a z práce. Web je plný online kurzov na všetky predstaviteľné témy, relevantné pre prácu, zvýšenie si kvalifikácie, ale i osožných pre osobnostný rozvoj, či vaše hobby.
12. Strečing a pitný režim
Nielen počas pracovných prestávok, ale i v priebehu telefonických porád a mítingov sa môžete postaviť a precvičiť si krk, chrbát a končatiny. Krátky päťminútový strečing poskytne úľavu vašim svalom, zlepší krvný obeh a budete sa cítiť uvoľnenejšie. Nezabúdajte prijímať dostatok tekutín a vodu majte vždy po ruke.
13. Udržujte si pozitívny postoj
V elektronickej komunikácii sa skôr ako inokedy stane, že sa nepodarí zachovať presný význam toho, čo chcú jej účastníci povedať. Váš inherentný postoj by preto mal byť pozitívny - nepredpokladajte automaticky negatívny zámer vždy keď niečo neznie presne podľa vašich predstáv. Nebojte sa ani požiadať o dodatočné vysvetlenie, ak vám správa nedáva zmysel.
Vy sami pracujte na svojom vyjadrovaní, nezanedbávajte diakritiku a text po sebe čítajte predtým, ako ho odošlete. Ak ste si ešte úplne neosvojili používanie emotikonov, dajte im šancu. Pomôžu vám zdôrazniť sentiment vami písaného textu.
14. Hobby
Po práci sa venujte niečomu kreatívnemu, niečomu čo vám robí radosť. Psychohygiena tohto druhu, spolu s pohybovou aktivitou a pobytom na čerstvom vzduchu, sú najlepším liekom na prípadné počiatočné ťažkosti vyplývajúce z náhlej zmeny pracovného prostredia.
15. Nebuďte na seba príliš prísni
Nezriedka budete počuť, že aby ste boli pri práci z domu úspešní, bude to chcieť veľkú sebadisciplínu. I keď je to do veľkej miery pravda, kolísanie a strata pozornosti sa prihodia v každej pracovnej situácii, nielen doma. Keď sami seba prichytíte, že robíte niečo iné, ako by ste mali alebo chceli, nenechajte sa tým rozladiť. Snažte sa nad to preniesť a pokúste sa nabudúce daného druhu rozptýlenia vyvarovať.